Szukaj
Ostatnio przeglądane
„Otoczyć naród swój pięknem...”...
Red. Katarzyna Błachowska, Zbigniew...
Nowy produkt
24 Przedmiot Przedmioty
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Spis treści
CZĘŚĆ I
1. Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.1. Cezury chronologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
1.2. Kultura narodowa, sztuka narodowa, styl narodowy – próby definicji . . . . 9
1.3. Zasięg terytorialny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.4. Metody badawcze – historia idei, a nie historia sztuki . . . . . . . . . . . . . 13
1.5. Źródła i literatura przedmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.6. Cele badawcze i struktura monografi
i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
2. Angielskie inspiracje dla całej Europy: John Ruskin oraz Arts & Crafts
Movement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 42
CZĘŚĆ II
Teoria i praktyka. Koncepcje sztuki i kultury narodowej
na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX w.
oraz próby tworzenia stylów narodowych
1. Powrót do przeszłości. Zabytki historii jako podstawa do tworzenia
stylu narodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
2. Źródła kultury narodowej przetrwały tylko w ludzie... Styl zakopiański i styl
dworkowy – przykład teorii i praktyki stylu narodowego . . . . . . . . . . . . . . 137
2.1. Koncepcja stylu zakopiańskiego, jego popularność i zasięg terytorialny . . . 141
2.2. Zygmunt Czartoryski
O stylu krajowym w budownictwie wiejskiem, czyli u źródeł stylu dworkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
2.3. Jerzy Warchałowski i krakowskie Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana
w dyskusji wokół idei stylu i kultury narodowej . . . . . . . . . . . . . . . . 190
2.4. Galicyjski dyskurs wielokulturowy na przykładzie stołecznego Lwowa,
czyli wystawa w 1894 r. i architektoniczny dialog w przestrzeni miejskiej . . 201
3. Debaty prasowe wokół stylów narodowych, czyli Polacy i polska sztuka
na Wystawie Światowej w Paryżu w 1900 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
CZĘŚĆ III
Społeczna recepcja idei sztuki i kultury narodowej
a polskie towarzystwa kulturalno-społeczne
1. Gdzie szukać śladów społecznej
recepcji idei sztuki i kultury narodowej? . . . . 240
1.1. Dlaczego towarzystwa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
2. Towarzystwa kulturalno-społeczne w Galicji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
2.1. Towarzystwo Upiększania Miasta Krakowa i Okolic . . . . . . . . . . . . . . 252
2.2. Związek Towarzystw Upiększania Kraju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
2.3. Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa . . . . . . . . . . . 278
2.4. Towarzystwo Opieki nad Polskimi Zabytkami Sztuki i Kultury . . . . . . . . 286
2.5. Lwowskie towarzystwa kulturalno-społeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
2.5.1. Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza . . . . . . . . . . . . 310
2.5.2. Towarzystwo Historyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
2.5.3. Towarzystwo Ludoznawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
2.5.4. Towarzystwo Miłośników Przeszłości Lwowa . . . . . . . . . . . . . . 335
2.5.5. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Sztuki i Kultury . . . . . . . . . 342
3. Towarzystwa kulturalno-społeczne w zaborze pruskim . . . . . . . . . . . . . . . 348
3.1. Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
3.2. Inne inicjatywy kulturalno-społeczne w zaborze pruskim . . . . . . . . . . . 355
4. Działalność wybranych towarzystw kulturalno-społecznych w zaborze
rosyjskim po 1905 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
4.1. Towarzystwo Miłośników Historii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
4.2. Towarzystwo Krajoznawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368
4.3. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości . . . . . . . . . . . . . . . . 375
4.4. Przykłady innych warszawskich towarzystw związanych z ideą
krajoznawczą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
CZĘŚĆ IV
Europejskie wpływy i polska odrębność
. Próba podsumowania i odpowiedzi na pytania badawcze
1. Zakończenie i próba podsumowania dotychczasowych badań . . . . . . . . . . . 392
2. Epilog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397
2.1. Wielka Wojna a działalność wybranych polskich towarzystw kulturalno-
-społecznych – próby ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego . . . . . 397
2.2. Pawilon Polski na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 r. – realizacja
koncepcji sztuki narodowej i jej odbiór społeczny, dyskusja i kontrowersje
na łamach prasy. Podsumowanie debaty wokół idei kultury i sztuki
narodowej czy początek nowych trendów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417
Wykaz skrótów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438
Bibliografia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 439
Abstract. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 458
Indeks osobowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 462
Indeks topograficzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 471
Indeks rzeczowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477
Spis ilustracji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .480