Nowy produkt
Polska bez Żydów. Studia z dziejów idei, wyobrażeń i praktyk antysemickich na ziemiach polskich początku XX wieku (1905–1914), Grzegorz Krzywiec
IH PAN, Warszawa 2017, oprawa miękka, s. 559, il. 25, 165x240 mm., waga 916 g., ISBN 978–83–63352–93–6
3 Przedmiot Przedmioty
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
CZĘŚĆ I
REWOLUCJA 1905 ROKU, NARODZINY, ROZWÓJ I RADYKALIZACJA
ANTYSEMITYZMU POLITYCZNEGO NA ZIEMIACH POLSKICH
Rozdział I. Rewolucja jako trauma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Strach przed tłumem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Bandytyzm jako esencja rewolucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Sprawa Jana Gadomskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Rewolucja jako część imaginarium społecznego . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Henryk Sienkiewicz jako twórca antyrewolucyjnego imaginarium . . . . . . . 60
Trauma i wiry rewolucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Rozdział II. Rewolucja 1905 roku, katolicyzm polityczny a powstanie
antysemityzmu politycznego na ziemiach Królestwa Polskiego . . . . . . 80
Związek Katolicki, Stowarzyszenie Robotników Chrześcijańskich i nieudana
próba katolicyzmu politycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
„Luegeryzm nad Wisłą”: Jan Jeleński, panika moralna i antysemicka próba
odrodzenia katolicyzmu politycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Jak się robi „Polaka-Katolika”? Ksiądz Ignacy Kłopotowski, koncern prasy
katolickiej i batalia przeciwko „żydowskiej bezwyznaniowości” . . . . . . 113
Rozdział III. Narodowa Demokracja, chaos rewolucji, wspólnota narodowa
i polityka strachu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Przede wszystkim organizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
„Niebezpieczeństwo żydowskie”: Żydzi, polityka strachu i mobilizacja nacjonalistyczna
w wyborach do rosyjskiej Dumy Państwowej (1906–1907)
w Warszawie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
„Żydowska rewolucja”: u źródeł fantazmatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
CZĘŚĆ I I
BACZNOŚĆ! LITWACKIE MROWIE! PANIKA MORALNA,
ZARZĄDZANIE STRACHEM A IMAGINARIUM ANTYSEMICKIE
NA ZIEMIACH POLSKICH POCZĄTKU XX WIEKU
Rozdział IV. Kryzys sprawy polskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Rozdział V. Litwacy, panika moralna a polska kultura polityczna . . . . . . 194
Konsensus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
„Polacy-Żydzi”: od oporu wobec antysemityzmu do samonienawiści
i z powrotem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Opowieść „dobrego Żyda” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Dyskurs anty-antysemicki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Rozdział VI. Żyd fantazmatyczny a polska kultura polityczna początku
XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Państwo w państwie. Wersja polska: Judeo-Polonia . . . . . . . . . . . . . . . 244
Żyd jako wróg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
Żydostwo jako zagrożenie świata chrześcijańskiego . . . . . . . . . . . . . . . 264
Żyd jako rewolucjonista . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
Żydzi jako najeźdźcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Żydzi jako anachronizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
Żyd fantazmatyczny a kultura popularna początku XX wieku . . . . . . . . . 297
Rozdział VII. Wybory do IV Dumy Państwowej w Warszawie, nacjonalistyczna
polityka strachu a mobilizacja antysemicka na ziemiach polskich
na początku XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
Kampania: organizowanie strachu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
Kampania: eksperci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
CZĘŚĆ I I I
POLSKA BEZ ŻYDÓW. ANTYSEMITYZM JAKO RUCH SPOŁECZNY,
ALTERNATYWA KULTUROWA I ŚWIATOPOGLĄD
Rozdział VIII. Wersja nacjonalistyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
1912 jako moment dziejowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Zygmunt Balicki: Żydzi jako antyteza nowoczesnego narodu . . . . . . . . . 365
Stanisław Pieńkowski i odrodzenie narodu przez rasę i wolę mocy . . . . . . 373
„Gazeta Poranna 2 Grosze” – emancypacja od Żydów i „wyzwolenie polskiego
ducha” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383
Polska dla Polaków w świecie bez Żydów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394
Rozdział IX. Wersja katolicka-narodowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
Ksiądz Marceli Godlewski, „Nasz Sztandar”, najważniejsza sprawa . . . . . . 413
Teodor Jeske-Choiński, rasa i samoobrona chrześcijańsko-aryjska . . . . . . . 424
Jak się odżydzać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 439
Ekskurs żydoznawczy: antysemickie konstrukcje żydowskości i „wiedza”
o Żydach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 449
Wariant nacjonalistyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 449
Wariant postępowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 458
Wariant katolicko-narodowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 464
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 479
Abstract . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 494
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 495
Spis ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 547
Grzegorz Krzywiec (1974), badacz XIX i XX wieku (specjalizacja: ruchy i ideologie prawicy w Polsce w perspektywie Europy Środkowej i Wschodniej), pracuje w Zakładzie Historii Idei i Dziejów Inteligencji w XIX-XX wieku Instytutu Historii PAN. Ostatnio opublikował m.in. Chauvinism, Polish Style. The Case of Roman Dmowski (Beginnings: 1886-1905). Przygotowuje kulturową historię faszyzmu w Polsce.
„To próba wskazania i zarazem interpretacji, a czasem też reinterpretacji tego, jak pewne idee, wyobrażenia i fantazmaty kulturowe, a także określone subkultury przesuwały się z marginesów w samo centrum życia publicznego, by potem tworzyć zręby i ramy pojęciowe dla całej wspólnoty, nadając kształt jej kulturze masowej”.
(ze Wstępu)
„Książka jest nowatorska na gruncie polskim”.
(Prof. Szymon Rudnicki, z recenzji wydawniczej)
„[Praca] stanowi istotny wkład nie tylko w rozumienie okresu objętego bezpośrednią analizą historyczną, ale rzuca nowe światło na jeden z najważniejszych składników polskiej tożsamości”.
(Prof. Stanisław Obirek, z recenzji wydawniczej)