Szukaj
Ostatnio przeglądane
Warszawa 2004, IH PAN, Wydawnictwo...
Odnowione
Warszawa 2004, IH PAN, Wydawnictwo Neriton, oprawa miękka, 145x205 mm., s. 195, ISBN 83-88973-80-0
0 Przedmiot Przedmioty
Ten produkt nie występuje już w magazynie
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Joanna Nalewajko-Kulikov (ur. 1976), absolwentka Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się historią polskich Żydów w XX wieku, stosunkami polsko-żydowskimi i dziejami kultury języka jidysz. Stypendystka i współpracownik YIVO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku, członek zespołu translatorskiego w Żydowskim Instytucie Historycznym w Warszawie. Obecnie przygotowuje pracę doktorską w Instytucie Historii PAN.
Książka porusza stosunkowo słabo zbadany temat, jakim było życie Żydów po tzw. aryjskiej stronie w czasie okupacji niemieckiej w Warszawie. W oparciu o liczne relacje ocalałych z Holocaustu i wspomnienia naocznych świadków podjęto próbę zrekonstruowania życia codziennego osób przebywających w ścisłym ukryciu, jak i żyjących na tzw. aryjskich papierach. Omówiono m.in. sposoby ucieczki z getta, metody przetrwania czy też skomplikowane stosunki polsko-żydowskie po aryjskiej stronie.
Spis treści
Wstęp...............................................................................................7
Rozdział I. Początki strony aryjskiej......................................... 18
Definicja Żyda........................................................................ 18
Okres pierwszy: iść czy nie iść?...........................................20
Przejście na aryjską stronę: fazy i sposoby..........................25
Strona aryjska: pierwsze wrażenia.......................................32
Rozdział II. Metody przetrwania..............................................35
„Pod powierzchnią”...............................................................35
„Przy powierzchni”................................................................50
„Na powierzchni” - „na aryjskich papierach”...................53
Dzieci......................................................................................62
Rozdział III. Cechy umożliwiające identyfikację Żydów......66
„Dobry wygląd”......................................................................67
Znajomość języka polskiego.................................................75
Znajomość religii i obyczajowości.......................................87
Nowe personalia.....................................................................93
Rozdział IV Problemy psychologiczne.....................................98
Metody autoterapii...............................................................112
Rozdział V Relacje z otoczeniem............................................ 133
Zagrożenia............................................................................ 135
Pomoc ze strony Polaków...................................................153
Kontakty między Żydami................................................... 162
Powstanie w getcie ............................................................... 167
Zakończenie............................................................................... 171
Bibliografia.................................................................................175
Summary.................................................................................... 186
Indeks......................................................................................... 189